sunnuntai 18. joulukuuta 2016

FCI- lemppareita

Poistin sen edellisen kun rotu maku on hieman muuttunut ja pienentynyt ja muutenkin se edellinen oli jotenkin niin sekavan oloinen, niin aattelin tehdä uuden ja toivottavasti selkeämmän version. =)

SUURI KIITOS, niille jotka jaksoivat laittaa mulle kuvia tähän postaukseen!! Kaikkia kuvia en tähän postaukseen voinut laittaa kun niitä tuli niin paljon, mutta kiitos kaikille kuvista. :)


FCI1 Lammas- ja karjakoirat (paitsi sveitsinpaimenkoirat)
Käyttolinjainen belgianpaimenkoira, Malinois 
Malinois on tullut mun suosikkeihin tuossa reilut vuosi sitten. Kun kiinnostuin IPOsta, kiinnostus tätäkin rotua kohtaan kasvoi ja nykyään se ylettää listoilla harrastuskoirana ensimmäiseksi, ei pelkän IPOn takia. Malinois ja nimenomaan käyttölinjainen tulee olemaan joskus yksi niistä omista koirista.
 
Riimi, käyttölinjainen malinois



Käyttölinjainen saksanpaimenkoira
Käyttölinjainen saksanpaimenkoira on ollut hieman kauemmin listoilla kuin malinois. Saksanpaimenkoiran harmillinen terveystilanne laittaa sen listallani toiseksi. Saksalaiset ovat aivan mahtavia koiria harrastuksissa ja siksi haluan tällaisen joskus omistaa.


Käyttölinjainen saksanpaimenkoira, Felistar´s cayia



 
Työlinjainen bordercollie
Työlinjainen bordercollie on kuulunut listani kärkijoukkoon agilitykoirana jo reilut kaksi vuotta. Aikaisemmin se tuntui siltä ainoalta ja oikealta vaihtoehdolta, mutta nykyään kun kattoo niin näyttää näillä olevan aikapaljon alusta ja ääniarkuutta ja lisäksi minusta tuntuu, että bortsu saattaisi olla minulle liian pehmeä koira (en yleistä) ja siksi olen alkanut epäillä tulenko tällaista edes agilitykoraksi hankkimaan, mutta aika näyttää ja se nähdään sitten tulevaisuudessa, omistanko vaiko en. Alla kuvassa minun mielestä erittäin nätti sekalinjainen bordercollie.
 

Mudi 
Mudi on ollut listoillani sen suurinpiirtein vuoden verran. Kiinnostus mudista alkoi kun Jonna sai Varjon ja alettiin käymään lenkeillä ja pääsin tutustumaan tähän rotuun paremmin. Mudi on mainio agilityn harrastamiseen. Mudi on luonteeltaan kovempi kuin bordercollie ja siksi tulen varmasti joskus tällaisen omistamaan agilitykoirana, jos en bortsua.


Mustapippurin aikamatkaaja, tutummin Varjo
 
Ceskoslovensky vlcak ja Saarlooswolfhond
Nämä kaksi rotua ovat aivan uudet tulokkaat listallani. Noin kuukausi sitten kasvoi kiinnostus näitä kahta rotua kohtaan niiden upean ja susimaisen luonteen ja ulkonäön takia ja toivon joskus tulevaisuudessa pystyväni tällaiset omistamaan.

 Ceskoslovensky vlcak, Endless kuvaaja: Ben Melander


FCI2 Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Rottweiler
Jostain syystä rottweiler viehättää minua luonteeltaan ja ulkonäöltään. Listoille tämä ei kuitenkaan kärkijoukoissa yletä, mutta tällainen harrastus- ja vahtikoirana voisi olla joskus kiva.


Lunatix Action Hero "Hero" 3 vuotias uros

Tiibetinmastiffi
Tiibetinmastiffi viehättää minua upean leijonamaisen ulkonäön takia. Itsepäisen luonteensa takia ei ole helppo koira. Laumanvarta roduista ainut jonka ottaisin, jos tarve vaatisi. Listoille tämä ei yletä, mutta halusin tämän mainita, koska joku näissä minua kiehtoo.






FCI3 Terrierit 

Saksanmetsästysterrieri
Terriereistä ainut, jonka voisin koskaan omistaa, jos pakko ois terrieri ottaa. Tädilläni oli tällainen ja pääsin siksi rotuun hieman tutustumaan, mutta tämäkään ei listoille yletä, koska terrieri ei yleisesti miellytä minua ei luonteeltaan eikä ulkonäöltäänkään. Terrieriä tuskin ikinä tulen omistamaan.


Kuva: iiris härkänen

FCI4 Mäyräkoirat 

Mäyräkoirat eivät ole miellyttäneet minua oikeastaan koskaan ja vaikka tiedän pari kivan luontoista mäyräkoiraa niin ei en ikinä tällaista tule hankkimaan.



FCI5 Pystykorvaiset ja alkukantaiset koirat

Samojedi 
Samojedi on ollut jo viisi vuotta ykkösenä mun listalla kaikista koiraroduista. Harrastuskoirana sammari ei ole mikään paras ja siksi ei olekaan harrastuskoirista listan ykkösenä, mutta luonteeltaan ja ulkonäöltää rakastan tätä rotua ja se tulee olemaan aina yksi roduistani. sammareita tulen varmasti omistamaan useamman ja niiden kanssa sitten haluaisin harrastaa veto lajeja.


RAKKAUTENI <3
 
Kuva Maria Määttä. Koirat Hangenhelmen kasvatteja

Käyttölinjainen siperianhusky  
Vetokoirista toinen, jonka haluan joskus omistaa. Husky olisi sopiva vahvistus samojedivaljakkoon. Tykkään käyttölinjaisten huskyjen arktisesta ja sirosta ulkomuodosta ja niiden voimakkaasta olemuksesta. 

kuvan ottanut Tiia J


 



FCI6 Ajavat ja jäljestävät koirat

En metsästä, enkä tuu koskaan metsästämään ja siksi nämä rodut eivät millään tasolla minua kiinnosta.

FCI7 Kanakoira 

Lyhytkarvainen saksanseisoja
 Tämäkin metsästyskoira, mutta tämä oli mainittava, koska jostain systä tämä minua kiinnostaisi valjakkohiihdossa, mutta tuskin tulen tällaista koskaan omistamaan, koska en metsästä.



 FCI8 Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat 

Käyttölinjainen labradorinnoutaja
Noutajat eivät minua yleisesti luonteeltaan kiinnosta, mutta ulkonäöltää käyttö labbis ois kyllä, noutajista se ykkönen. Alla kuvat kahdesta erittäin nätistä sekalinjaisesta labbisneidistä.




Sileäkarvainen noutaja/Flätti
Jostain syystä flätti oli tässä mainittava, vaikka noutaja onkin. Olen nähnyt erittäin kivoja flättejä harrastuskentillä ja onhan ne nättejä myös ulkonäöltään, mutta noutajat kun eivät ole mun juttu niin en tällaista tule omistamaan. 

 

Novascotiannoutaja/Tolleri
Niin agility- ja tokokentillä olen nähnyt todella kivoja yksilöitä ja näiden ulkonäkö on kiva, mutta en yleisesti tykkää noutajien luonteesta ja en tunne niiden minulle sopivan niin en tätäkään usko koskaan omistavani.

 





FCI9 Seurakoirat ja kääpiökoirat
En vain tunne olevani pikkukoira ihminen.



FCI10 Vinttikoirat

Afgaaninvinttikoira
Vinttikoirat eivät yleisesti miellytä minua luonteeltaan, eikä ulkonäöltäänkään, mutta afgaaninvinttikoira on mielestäni ainut ulkonältään nätti vinttari. Näidenkään luonne ei miellytä.


Sheralji queen of dreams

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti